Jak používat obě najednou?
1Chcete aby vám učení šlo jako po másle? Zjistěte jak pracuje váš mozek
Lidský mozek tvoří pravá a levá hemisféra. Jde o dvě poloviny našeho mozku, které se zabývají jinými činnostmi a jsou propojené velmi hustou sítí nervových vláken. U většiny lidí se levá hemisféra věnuje logice, slovům, seznamům, číslům a podobně. Pravá hemisféra se zabývá kreativitou, představivostí, rytmem, barvami, denním sněním a prostorovou orientací.
KLÍČOVÉ PRO ÚSPĚCH JE UMĚT PRÁCI OBOU HEMISFÉR PROPOJIT, PAK MŮŽEME BÝT ÚSPĚŠNÍ JAKO NAPŘÍKLAD ALBERT EINSTEIN, KTERÝ POMOCÍ DENNÍHO SNĚNÍ PŘIŠEL NA SVÉ NEJVĚTŠÍ OBJEVY A POTÉ JE POMOCÍ LOGIKY A ČÍSEL DOKÁZAL.“
Rozdělení činností mezi hemisférami je u každého člověka jiné. Může se zdát, že někdo má talent více na kreativní práce, jiný dává přednost logice. Ve skutečnosti ale pouze popisujeme oblasti, ve kterých se nám již podařilo rozvinout svůj potenciál, zatímco ostatní oblasti prozatím odpočívají a čekají, až je začneme rozvíjet.
Funkce levé mozkové hemisféry:
- slovo, řeč, číslo, racionalita, aritmetika, pojmy, logika a detaily
Funkce pravé mozkové hemisféry:
- emoce, imaginace, iracionalita, obrazy, intuice, kreativita, hudba
Může se zdát, že něco je pro náš mozek jednoduché a něco ne. Některé činnosti děláme úplně automaticky, ani nad tím, jak náš mozek pracuje, nepřemýšlíme. Podívejte se například na obrázek níže, dokážete text přečíst?
Statistika, Reliata, moedrinazce, staibilta, plnaeta, diarvá ponožka, čenrý klboouk
Bylo to až moc jednoduché, že? I když si to neuvědomujeme, mozek nečte celá slova, čte pouze první a poslední písmeno a text mezi nimi si domyslí.
TIP: Dejte si pozor při učení nových slovíček v rámci cizích jazyků. Soustřeďte se maximálně na každé písmeno a zkuste si slovo i napsat, aby si mozek zapamatoval přesné pořadí písmen.
A teď z opačného soudku, zkuste si další cvičení, nečíst text, ale vyslovovat barvu, kterou je text napsaný. To už není tak jednoduché, že? Abychom to zvládli, musíme totiž propojit obě hemisféry – využíváme jak slova (levá hemisféra), tak barvy a smysly (pravá hemisféra).
Taková ranní rozcvička... Řekněte nahlas barvu, né psané slovo!
Červená, modrá, žlutá, zelená, oranžová, fialová, hnědá, šedá
Nebojte se ale, že pokud vám to nejde, je něco špatně. Právě naopak, když musíme mozek zapojit, aby nelenošil, je to přesně to, co potřebujeme pro rozvoj mozku.
2Pokud chcete být při učení efektivní, musíte zapojit všechny části mozku
Mnoho lidí si pod člověkem, kterému dobře pracuje mozek, představí člověka s vysokým IQ, tedy inteligenčním kvocientem. To je ale pouze malou součástí naší celkové inteligence. IQ totiž v sobě zahrnuje jen numerickou (číselnou), slovní a prostorovou inteligenci.
Náš mozek toho nabízí mnohem více – pro naše fungování jsou klíčové i sociální, fyzická, osobní inteligence nebo například kreativita. Při práci totiž potřebujeme spolupracovat s dalšími lidmi, potřebujeme si uvědomovat sami sebe, své silné a slabé stránky, potřebujeme být ve fyzické kondici, protože pak i náš mozek mnohem lépe pracuje.
Proto ti nejúspěšnější lidé dokáží všechny tyto inteligence a obě mozkové hemisféry propojit a využít z nich maximum.
TIP 1: Učte se nové věci (například slovíčka) při chůzi, zapojíte tím větší část mozku a budou se vám mnohem lépe pamatovat.
TIP 2: Při učení zapojujte všechny smysly – pokud se chceme naučit slovo “jablko” anglicky, neučte se jen slovo, představte si ho, potěžkejte v ruce jeho kulatý tvar, přivoňte k němu. Učte se přes příběhy a obrázky, zapíšete si nové informace hlouběji a mozek pozná, že je chcete uložit do dlouhodobé paměti.
TIP 3: Nové fráze a slovíčka se učte pomocí myšlenkových map – navazují lépe na fungování mozku a procvičíte tak kreativitu pomocí barev, typů písma, obrázků…
3Proč je vlastně posilování mozku důležité?
V rámci vědecké komunity se traduje, že využíváme pouze 1% naší mozkové kapacity. To je ale neuvěřitelně málo, nemyslíte? A teď si představte, jak moc velký pokrok by nastal, kdybyste jen o setinu procenta tu svou výkonnost zlepšili.
Potenciál pro trénink a využívání mozku je neuvěřitelný. Bohužel tomu dnešní doba tolik nepomáhá. Máme mobilní telefony, tablety a televize, které jsou pro nás pasivním zdrojem zábavy.
„NAPŘÍKLAD PŘI SLEDOVÁNÍ FILMU SI NÁŠ MOZEK TAKZVANĚ HODÍ NOHY NAHORU A MŮŽE SI DÁT ŠLOFÍKA. NEMUSÍ PRACOVAT, VŠE JIŽ ZA NĚJ FILMAŘI UDĚLALI. POKUD SI VEZMEME MÍSTO FILMU KNÍŽKU, MOZEK SI MUSÍ PŘEDSTAVOVAT A VYKRESLOVAT JEDNOTLIVÉ POSTAVY, ROZŠIŘUJE SI SLOVNÍ ZÁSOBU, PRACUJE S EMOCEMI A PROSTOROVOU ORIENTACÍ.“
TIP: Zkuste se ve volném čase raději učit něco nového – začít s novým cizím jazykem, zlepšit se v anglické gramatice, naučit se nová slovní spojení, nebo pokud se chcete podívat na film, pusťte si ho v originále a nechte svůj mozek pracovat na jeho svalech.
Další a velmi důležitou motivací pro začátek tréninku mozku jsou různá onemocnění, jako Alzheimerova choroba a demence, které se objevují v pokročilejším věku. Úbytek mozkových buněk a hlavně spojení mezi nimi (takzvaných synapsí) je naprosto běžný a dochází k němu už zhruba od 25. roku života. Pokud ale dopředu mozek potrénujeme, vytvoříme si mnoho spojení navíc do zásoby, takže až nám začnou spojení odumírat, nepocítíme úbytek tak znatelně.
„DOBROU ZPRÁVOU PRO VŠECHNY JE, ŽE JE MOZEK NEUROPLASTICKÝ. TO ZNAMENÁ, ŽE MOZEK SE MŮŽE UČIT VŽDY A SPOJENÍ SE DAJÍ VYTVÁŘET V JAKÉMKOLI VĚKU. POKUD JE VÁM NAPŘÍKLAD 50, NEPOMOHOU VÁM VÝMLUVY, ZVLÁDNETE SE TOHO SPOUSTU NAUČIT. STAČÍ JEN ZAČÍT.“
Trénink mozku je pro nás tedy skvělou formou prevence.
4Když víte, jak mozek funguje, dovedete ho mnohem lépe využívat
Mozek pracuje pomocí takzvaných kognitivních funkcí, které nám pomáhají poznat sebe sama a svět okolo nás. Jistě je všichni známe, jen netušíme, že se tak jmenují. Patří sem paměť, koncentrace (soustředění), prostorová orientace, schopnost vyjadřovat se, logické myšlení, rychlost zpracování informací nebo další exekutivní funkce jako plánování, organizování, řešení problémů a podobně.
Kognitivní funkce se dají zlepšovat a trénovat, na druhou stranu na ně negativně působí například stres, únava, nemoci, nezdravá strava nebo nedostatek pohybu. Nejčastěji si lidé stěžují na zhoršující se paměť. My už ale přece víme, jak mozek funguje, takže to můžeme vyzkoušet v praxi, změnit způsob učení a ukládání informací a tím i zlepšit svou schopnost si informace vybavit.
Pokud se snažíme zapamatovat si například nová slovíčka, už víme, že aby si je mozek zapamatoval, musíme propojit obě hemisféry. Neučit se jen slovo, ale musíme zapojit všechny smysly, barvy a kreativitu. Vytvořit si okolo slovíčka příběh, který nám ho zasadí do celku a my si ho přes obrázek v naší hlavě vybavíme.
Pojďme si ukázat příklad:
Také vám dělá problém zapamatovat si rozdíl mezi anglickými slovy man x men? Popřípadě woman x women?
man = jeden muž
men = muži (více mužů)
A teď jak na to, potřebujeme příběh. Rozdíl je jen v jednom písmenku “a” se mění na “e”.
„KAŽDÝ SI PŘÍBĚH MUSÍ VYTVOŘIT SÁM, DOPORUČUJI VYUŽÍT PRVNÍ, CO VÁS NAPADNE, PROTOŽE TO JE ČASTO PRO VÁŠ MOZEK NEJBLIŽŠÍ.“
Pro mě by to například byla psaná podoba obou velkých písmen – písmeno “A” je samostatně stojící, tvoří jednu samostatně stojící stříšku, zatímco “E” když položíme naležato, vzniknou nám 3 čárky, které vypadají jako 3 osoby stojící vedle sebe. Představím si řadu stojících mužů/žen, kteří se drží za ruce. Proto pro mě budou “men” muži, kteří stojí vedle sebe a drží se za ruce, a “man” jeden samostatně stojící muž.
Obrázek tři panáčci
Jak vidíte, tak jsme při učení zapojili obě hemisféry – učíme se slovo, rozšiřujeme slovní zásobu, také si k němu pomocí kreativity a představivosti vymýšlíme příběh, řada mužů stojících v řadě a držících se za ruce je pro nás něco netradičního, pobaví nás to, takže zapojujeme i emoce.
„ČÍM BLÁZNIVĚJŠÍ PŘÍBĚH JE, TÍM JE PRO NÁŠ MOZEK ZAJÍMAVĚJŠÍ NA ZAPAMATOVÁNÍ.“
Pro každé učení je důležitá nejen paměť, ale hlavně koncentrace. Pokud se snažíme něco zapamatovat, ale nedokážeme se na to soustředit, nikdy to nebude fungovat. V dnešní velmi aktivní a uspěchané době je umět se dobře soustředit klíčové a velmi těžké. Obvykle děláme několik věcí najdenou, u učení si pouštíme televizi nebo rádio, k tomu nám někdo volá nebo píše, chodí aktualizace ze sociálních sítí a do toho se snažíme něco naučit. Mozek ale nedokáže rozpoznat, co je z těchto aktivit důležité, a měl by si to uložit do dlouhodobé paměti.
TIP: Při učení se soustřeďte jen na jednu věc – vypněte mobilní telefon, hudbu, televizi. Mozek neumí multitasking – pokud děláme jen jednu věc, dokáže se na ni soustředit, pokud jich má dělat víc, nic se nenaučíme a dáváme mu tím najevo, že věci nejsou dost důležité na to, aby je uložil do dlouhodobé paměti.
5Nenechte mozek lenošit
Mozek by měl co nejméně odpočívat, musíme mu neustále dávat nové podněty, aby vytvářel nová spojení a budoval si kapacitu. Proto pokud jedete autem do práce, jeďte jinou cestou ať mozek místo automatiky musí přemýšlet. Pijete kávu pravou rukou? Zkuste to levou, procvičíte si tím motoriku a zároveň naučíte mozek něco nového.
Nejlepší pro udržení mozku v kondici je učení cizího jazyka, máte tak možnost procvičit mnoho různých kognitivních funkcí mozku – od paměti, přes koncentraci, logiku, kreativitu, systémy v podobě gramatiky,…. Jde vlastně o myšlení v jiné dimenzi. Děláme běžné věci, objednáváme si kávu, mluvíme s přáteli, stačí jednoduché věci, ale pro mozek jde o skvělou aktivitu, kde se musí zapojit a vše vymyslet v jiném jazyku, v jiné dimenzi.
TIP: Říkáte, že nemáte čas procvičovat si cizí jazyky? Stačí je zapojit do běžných činností. Odpoledne když přijdete domů si vše, co děláte, řekněte v cizím jazyce. Nejlépe když si to řeknete nahlas, ale stačí pro začátek i svým vnitřním hlasem. Například, teď si udělám kávu, naliji do ní mléko a půjdu si ji vypít ke stolu. Musím ještě odpovědět kamarádce a potvrdit naše zítřejší setkání. Kdy jsme se vlastně naposledy viděly? Už je to dávno, myslím, že jsme byly před dvěma měsíci večer na vínu. A takhle můžete pokračovat a pokračovat a hned si procvičíte spoustu slovíček a časů, aniž byste tím strávili jakýkoliv čas navíc.
6Jídlo pro mozek – co škodí a co naopak pomáhá?
O mozku už víme vše důležité. Víme, že musíme propojovat obě hemisféry, musíme mu dávat příběhy a čím zajímavější, tím lepší. Pojďme se podívat na pár dalších tipů. Čím můžeme podpořit a čím naopak uškodit práci našeho mozku?
Pro mozek jsou klíčové nenasycené mastné kyseliny, které najdeme například v ořeších a zejména těch vlašských. Představte si vyloupnutý vlašský ořech – je to krásný příklad, kdy se potravina podobá orgánu, kterému pomáhá.
Důležité jsou také omega-3 mastné kyseliny, které najdeme v rybách. Zdravé pro mozek je díky nim i avokádo, které obsahuje i další důležité vitamíny nebo kyselinu listovou. Ideální svačinkou je banán, je plný sacharidů a draslíku.
Tmavá čokoláda nám dokáže prokrvit mozek, zdravé je i kakao.
Káva je dobrým stimulantem a podle studií pomáhá pravidelné pití kávy jako prevence před mozkovou mrtvicí.
Zdravé jsou i borůvky, olivový olej a další potraviny.
Klíčový je dostatečný pitný režim obyčejné vody.
„NAOPAK NEDOSTATEK SPÁNKU A STRES JSOU VELKÝMI ZABIJÁKY PAMĚTI. POKUD SE POTŘEBUJEME UČIT NA ZKOUŠKU, MUSÍME DÁT MOZKU ČAS, ABY SI INFORMACE ULOŽIL V PRŮBĚHU SPÁNKU A NE TAKZVANĚ JET V KUSE A JÍT HNED RÁNO NA ZKOUŠKU. TAKOVÝ POSTUP NÁM SPÍŠE UŠKODÍ NEŽ PŘILEPŠÍ.“
Mozku také neprospívají alkohol, kouření (zhoršuje dodávku krve), různé drogy a podobně. Zhoršení kognitivních funkcí způsobí také nezdravá a hlavně tučná strava, nedostatek pohybu a čerstvého vzduchu.
Teď již víte co potřebujete o tom, jak mozek funguje, a jak ho máte trénovat. Není to nic těžkého, stačí udělat malé krůčky každý den: vyzkoušet jinou cestu z práce, přeházet si věci na stole, místo večeru u televize si vytáhnout anglická slovíčka,…. Jednoduše nenechat mozek jet na autopilota, ale zapojit ho do každé malé aktivity, kterou děláme.
Jak trénujete mozek Vy?